tisdag, april 26, 2011

Det tredje tecknet.

Av: Yrsa Sigurdardóttir

Handlingen utspelar sig på Island - trakter jag har besökt till och med! Jag gillar böcker från Island, och visst gillar jag den här med, fast...

Trots att det är en deckare tycker jag att hon emellanåt grottar in sig i oväsentliga detaljer som inte för handlingen framåt ett dugg, ändå känns karaktärerna ganska ytliga. Hon kunde väl åtminstone ha gjort huvudpersonerna lite mer tredimensionella?!? Jag kunde inte klura ut vem som var skyldig, sen om det beror på en skicklig författare eller bristande intelligens hos läsaren behöver vi väl inte spekulera så mycket i.

Missförstå mig rätt, boken är helt okej, och det är hennes debutroman. Och gillar man Island och tänker åka dit (igen) så tycker jag absolut att boken är läsvärd. Motivationen att spara pengar ökar markant...

Inga kommentarer: