måndag, november 26, 2007

Den mörka materian.




Av: Philip Pullman
Det har tagit mig många veckor att traggla mig igenom serien.
Och att påstå att den är i klass med Harry Potter-böckerna är ren lögn. Hur nån kritiker ens kan nämna HP och serien Den mörka materian i samma mening är för mig ofattbart!
Men. Böckerna har sin charm. När man väl läser är det emellanåt svårt att släppa boken ifrån sig.
Ibland känns de lite för ytliga, jag vill ha mer utsvävningar, mer beskrivningar. Det är svårt att hålla reda på alla olika världar de hamnar i hela tiden.
Så jag kan inte avråda från att läsa serien, men man ska nog läsa den innan man ger sig i kast med Harry Potter. Eller åtminstone inte jämföra serierna med varandra. JK Rowlings skriver på sitt sätt och Philip Pullman på sitt. Vi låter det vara så helt enkelt.

Inga kommentarer: