lördag, juni 11, 2011

Blixtar och dunder...

...fast inte så många magiska under kanske.

Jag var till grannkommunen och tittade på dressyrtävlingar. En av mina bästa vänner sen många år tillbaka, nu boende 25 mil härifrån, är med och tävlar så jag passade på att träffa henne.

Vädret bjöd på sol och kvav värme, vilket förmodligen var orsaken till att varken häst eller ryttare orkade prestera sitt bästa. Mycket förståeligt om man frågar mig.

Kvav värme brukar som bekant innebära åska, och eftermiddagen har bjudit på ett hejdundrande oväder! Det höll sig till en början på avstånd, både jag och min kompis räknade sekunderna mellan blixt och dunder, men helt plötsligt slog blixten ner i speakerhögtalarna 40 m ifrån oss där vi satt på läktaren, 5 m från ryttaren som för tillfället red sitt program! Behöver jag ens tillägga att tävlingen avbröts omedelbart?

Jag valde att åka hem ganska omgående för att slippa bli genomblöt av åskregnet som närmade sig, och resan bjöd på ett vackert men samtidigt lite otäckt skådespel. Det kändes som att blixtarna var liksom onda, men det berodde kanske på att det var såna där lodräta blixtar istället för vågräta.

Nu i skrivande stund är ovädret över för den här gången, och jag hoppas på sol i morgon - fast utan den där kvava värmen...

Inga kommentarer: