måndag, maj 07, 2012

Hungerspelstrilogin.

Av: Suzanne Collins

Nu ska jag chocka er alla. Jag blev inte alls speciellt förtjust i böckerna.

Jämfört med Harry Potter- och Twilightböckerna tyckte jag att dessa var väldigt mycket Ungdomsbok. (Ja, jag veeet att det faktiskt ÄR ungdomsböcker.) Men jag saknade beskrivningar. Jag fick ingen känsla för karaktärerna. Jag fick ingen känsla för miljöerna. Det kändes mest platt. Ungefär som om hon har skrivit boken efter filmen... Eller att hon ville skriva en bokserie som hon kan bli rik och berömd för, kvalitet verkar vara mindre viktigt.

Klart sämst tycker jag att den tredje och sista delen är. Allting är så förutsägbart. Kanske har J K Rowlings och Stephenie Meyer skämt bort mig med sina respektive bokserier. Förmodligen är det så.

Jag kommer absolut att vilja se filmen, jag tror faktiskt att den kommer att vara bättre än boken för ovanlighetens skull. Men jag är osäker på om jag vill rekommendera nån att läsa böckerna.

2 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Jag gillar dem men jag tror inte att jag hade läst en fjärde bok. Det räcker med tre.

Tess sa...

Hade det funnits en fjärde bok hade jag förmodligen köpt den samtidigt med de andra, och då hade jag läst den också. Bara för att.