torsdag, maj 10, 2012

Plantering.

Hela dagen har gått i spenatens* tecken...

Vi började med att plantera en pelarbärapel i en trottoar. Tyvärr är vi inte riktigt klara än eftersom markgallret som ska hindra folk från att "råka" trampa i jorden runt trädet inte har kommit än. Tills det kommer har vi ställt upp kravallstaket som skydd...

Eftersom det slutade att regna under tiden som vi planterade trädet så kom jag och kollegan P fram till att det var perfekt väder att rensa våra perennrabatter från döda växtdelar. Det verkar faktiskt som att alla växter har överlevt vintern, åtminstone i ena rabatten. I den andra är jag lite mer tveksam, men vi får ge dem lite mer tid innan det är dags att panikköpa nya växter...

Man kan ju tro att det kan räcka med att leka med spenaten hela dagen på jobbet, men jag fortsatte på temat när jag kom hem. Regnet kom tillbaka i full kraft, så det var inomhusaktiviteter som gällde. Men nu är mina pelargon- och fuchsiasticklingar ute i gäststugan där det är betydligt svalare än inne i mitt hus så att plantorna inte blir så spjångliga. Man bor ju i växtzon trettitolv så än är frostrisken överhängande.

*Jag tänkte att det kan vara en bra idé att använda ord som alla förstår... ;-)

1 kommentar:

Spader Madame sa...

:-)

Kravallstaket kanske behövs permanent i spenaten?