onsdag, juli 25, 2012

Min vanliga tur...

Jag, K och lilla N åkte på utflykt idag i hopp om att hitta gula kantareller.

K har ju redan sina ställen (och man kan ju inte snylta på dem, sån är lagen) så vi åkte till ett ställe som varken hon eller jag hade varit och plockat svamp på förut, men som enligt ryktet ska vara kantarellsäkert. Så säkert det nu kan vara på våra breddgrader...

Vi gick och vi gick och vi gick. Många blåbär såg vi. Men inga kantareller. Inte förrän vi närmade oss slutet av stigen vi följde. Tyvärr bestod beståndet enbart av yttepyttesmå bäbiskantareller, så vi lät dem stå.

Lilla N beslöt sig för att plocka blåbär och ta med hem till pappa, så hon var nog nöjd ändå. Jag tycker inte att man kan jämföra kantaraller och blåbär på samma dag ens, men sällskapet gjorde resan värd mödan alla gånger.

Frågan är om det kan vara värt en tur till mina trattkantarellställen och kolla om det möjligen kan finnas några gulingar där?

Inga kommentarer: