lördag, maj 09, 2015

Återbäring?

Jag är, om jag får säga det själv, mycket duktig på att mata fåglarna hela vintrarna. Det gör jag för att jag vill att de ska gilla det här stället så mycket att de vill vara kvar här på somrarna och äta upp alla mygg och knott.

Men så har jag även två katter, och de är väl lite bekväma av sig och vill inte vara ute så mycket om det inte är varmt och solen skiner. (Vilket är en rätt sund inställning om man tänker efter - och om man har möjligheten att välja.) Så, när väderkriterierna är uppfyllda och jag släpper ut dem så, jag lovar, det tar inte ens tre minuter innan nån stackars blåmes har fått sätta livet till! Den blåmesen som står i skuld till mig för alla solrosfrön den har pickat i sig; Död! En investering åt fanders!

Hur får man katterna att begripa att fåglarna är fridlysta tills de har betalat av sin skuld? Och med tanke på att det går åt 80 kg solrosfrön, 25 kg hampafrön, 25 kg skalade jordnötter, 60 talgbollar och ett okänt antal torkade mjölmaskar på en vinter så är den skulden inte återbetalad i ett nafs...

3 kommentarer:

cogito sa...

Katterna tänkte kanske; mums så fet o go fågel.
Du kanske ska svälta dem halva vintern så de blir så hungriga att de kommer oavsett men inte så feta och attraktiva att katterna tycker det är lönt att ta dem. Haha..
Tänk vad katter är duktiga på jakt. Antar du antingen får in fåglarna i huset vilt flaxande eller hittar lik på trappen?

Tess sa...

Nädå, jag har hankatter och de är så ego att de äter upp sina byten själva. Honorna bär hem dem till nära och kära. Men jag är inte så ledsen över det om jag ska vara helt ärlig...

About Alice sa...

Det är baksidan med att ha katt. När jag hade utekatter släpades det hem en heldel möss..