lördag, maj 17, 2008

A day in hell.

Det började redan kl 4.50. Mobilen ringde och jag blev upplyst om att det hade snöat en decimeter under natten och att hästarna måste hem omedelbart. Det var bara att klä på sig och traska iväg upp till sommarhagen där jag möttes av tre stycken upprivna valacker, men till slut fick vi tag i dem och kunde leda hem dem. Jag slapp mötet med plogbilen med kanske 15 sekunders marginal, ibland ska man ha turen på sin sida!

Nåja, hästen lyckligt hemma i alla fall. Nu återstod kossorna och fåren. Fanns de kvar i sina hagar eller hade rymt, och i så fall vart? Men jag insåg att jag var tvungen att äta frukost först, för om de hade rymt var jag tvungen att ha fyllt på energireserven.

Turen var på min sida även nu, och jag kunde stänga in kossorna i en säkrare hage och flytta fåren till en hage med ett hus att söka skydd i. Men hur skulle jag lösa matfrågan? Jag är ingen hejare på att köra traktor, och gula traktorn med balgripen har jag aldrig kört och vet inte hur den fungerar. Brorsan låg ju och sov så klart, och det är ingen idé att ens försöka väcka honom. Jag kopplade på släpvagnen och fyllde den med hö, det räckte väl typ 5 minuter åt kossorna. Då mina föräldrar är på Gotland fick stackars grannen ställa upp, och det gjorde han med den äran!!! Kossorna fick en bal med hö, så de blev tysta, glada, mätta och varma.

Till fåren har jag sprungit med mat hela dagen känns det som, och ingenting dög någonsin, de bara skrek. Tills slut gick jag upp på vinden, fyllde ett hönät med vanligt hö istället för hösilage och körde ut det till tackorna och lammen. Äntligen blev de tysta!

Hästarna har hållit sig lugna hela dagen, de har ju fri tillgång till hö. Däremot får jag nog stryka på foten vad gäller att hästar kan känna av vädret och knipa igen när det är som sämst. Slaufa har under dagen idag fått vaxproppar på spenarna, och det brukar betyda att fölning är nära förestående. Men snön vräker fortfarande ner!!! Nåja, jag ska ställa klockan på tre och gå ut och kolla till henne, har inget hänt då ställer jag fram alarmet till 5. Visst vore det skönt att ha den fölningen också avklarad, men inte i det här skitvädret!

Ja ja, människan spår och Gud rår heter det ju. Bara fölningen går bra så är jag nöjd.

Inga kommentarer: