lördag, augusti 22, 2009

Plus och minus.

När man har en gård så brukar det ju liksom per automatik innebära att man har en gräsmatta också. Det har jag.

Gräsmattor måste klippas regelbundet, det skulle jag tro att vi också kan vara överens om.

När jag köpte den här fastigheten fick jag förra ägarens gräsklippare med på köpet. Den är eldriven. Låter inte så mycket, men den där sladden är himla jobbig att hålla reda på så jag inte klipper av den.

Jag hatar min gräsklippare.

Som tur är, är min gräsmatta inte så stor, kanske 40 kvadrat eller så. Dessutom består den mest av mossa. Jag är hemskt dålig på att gödsla den också. Det betyder att det lilla gräs som växer, växer långsamt.

Inte tillräckligt långsamt, tyvärr. Var tredje vecka eller så tvingas jag dra fram gräsklipparen med sladden från helvetet.

Visste vore det en idé att investera i en motordriven gräsklippare, men är det verkligen samhällsekonomiskt lönsamt att göra det om man räknar med gräsets täthet och tillväxthastighet? Kalkylera även in min medfödda snålhet...

Hur som helst. I morgon måste jag ta itu med eländet. Kanske sista gången för säsongen??? Hoppas...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte stängsla av gården och låta något slags odjur beta av gräset med jämna mellanrum?
//madde, som gillar att klippa gräs...

Tess sa...

Madde: Alltså, det är inte själva klippandet jag har nåt emot, jag har inget emot att lulla omkring med bra musik i öronen. Men det är den där himla sladden som man måste hålla reda på!

Fast jag måste förstås ha LUST att klippa gräs också för att det ska bli av. Och lusten infaller bara när det ser för jävligt ut...

Spader Madame sa...

Sladdhelv-e...eller jag menar "himla " sladd. Min gamla eldrivna hade uppladdningsbart batteri och min erfarenhet är att en el-maskin hade det jobbigare när gräset blev för långt, vilket hade en tendens att hända hemma hos Spader... också!

Tess sa...

Att gräset blir lite långt gör inte så mycket. Inte när det bara finns ett grässtrå per kvadratcentimeter...

Miss Upsey Daisy sa...

Ska vi kika på resor när jag kommmer hem till all helgona?

Tess sa...

Miss UD: Ja det tycker jag är en bra idé!