söndag, april 17, 2011

Harry Potter och dödsrelikerna, del 1.

Filmen alltså. Så klart, jag skrev ju "del 1".

Katarina undrade vad jag tycker om filmen, och det undrar nog jag med.

Jag hade inga problem med att följa med i filmen, jag har läst boken både på engelska och på svenska, flera gånger dessutom. Men som vanligt är filmen inte som boken... Hade jag gjort filmen hade den blivit typ fem timmar lång, och vem orkar sitta och titta på film så länge?

Jag kan förstå att Katarina tycker att filmen var rörig, det är inte lätt att hänga med när man spöktransfererar sig eller har en direktlinje i huvudet med Lord Voldemort... Där har man helt klart en fördel av att ha läst boken! Men just för att jag har läst boken så är jag lite besviken på filmen, allt blir så ytligt och hafsigt. Jag upplever det som att regissören har haft för bråttom i alla scener, kanske borde några grejer ha klippts bort för att ge mer tid åt andra?

Jag är ingen regissör, och jag har inga planer på att göra en bättre version av filmen. Det har jag inte råd med heller... Klart jag kommer att se filmen fler gånger, men ska jag njuta är det bokversionen som gäller.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Jag hoppas liksom att det ska klicka när jag ser del 2 och allting plötsligt ska falla på plats. :-)

Annars får jag väl ha en Harry Potter-maraton, se alla filmerna i direkt följd. :-)

Tess sa...

Eller så får du läsa böckerna!

;-)