måndag, oktober 03, 2011

Tur i oturen?

I lördags när jag kom hem från svampskogen kom det ett oroväckande ljud från vattenbrunnen.

Jag har nyss fått en ny pump dit, en mycket starkare, så det spolande ljudet skulle verkligen inte finnas där. Men jag lyfte på locket och tittade ner. Läcka. Inuti brunnen.

Jag suckade och stängde av pumpen.

Efter ett tag fick jag kontakt med rörmokaren som satte dit den nya pumpen, och igår förmiddag anlände han på min gård. Han kikade ner i brunnen och fick samma onda aningar som jag, men klättrade ner i brunnen innan domen kom. Slangen hade tryckts ut ur kopplingen och änden av slangen var nu inuti brunnsringen. Omöjlig att nå.

Så nu väntar jag på en grävmaskin som kommer och gräver fram slangen på utsidan av brunnen så rörmokaren kan skarva den och koppla ihop det igen.

Förhoppningsvis är det samma grävmaskin som ska plöja ner jordvärmeslingan åt mig...

För övrigt är jag jätteglad att detta hände nu och inte i januari när det är två meter tjäle.

3 kommentarer:

Katarina sa...

Det händer ju då och då att jag tänker att det skulle vara trevligt med ett eget hus.

Och så läser jag sånt här och tänker att flerfamiljshus inte är så tokigt trots allt.

Fast det är klart... det finns ju hus med kommunalt vatten och avlopp. Då kanske man slipper sånt här?

Hoppas det ordnar upp sig.

Spader Madame sa...

Håller tummarna för att det inte blir precis hur dyrt som helst utan att det blir över till diskmaskin och bubbelkar!

Tess sa...

Jag fick tillbaka vattnet i måndags kväll, så jag är glad igen. Kostnaden vill jag inte ens fundera på, vatten bara måste man ju ha...

För tillfället väntar jag fortfarande på att "nån" ska plöja ner jordvärmeslingorna, men jag har i alla fall grävmaskinen innanför elstängsel hemma på gården!