torsdag, juli 31, 2008

PRAO.

Jag tycker att det borde finnas vuxen-PRAO.

Två veckor varje år borde alla få prova på lite annorlunda jobb, precis som man har några veckor semester varje år.

Jobb jag skulle vilja testa är
  • oljeborrare på en rigg utanför Norges kust - snacka om att vara utlämnad till vädrets makter.
  • besättningsman på ett stort lastfartyg, gärna på väg genom Panama-kanalen - jag föreställer mig en arbetsplats med anställda från världens alla hörn, så mycket man skulle lära sig om olika seder och bruk.
  • besättningsman på transportflygplanet Hercules och få stå och vinka på lastbryggan (eller vad det heter) - bara för att jag tycker om Hercules, ett så maffigt plan. (Naturligtvis ska en flygtur i en Viggen ingå i PRAO-veckorna också... ;-) )
  • någon som GÖR nåt utomlands inom Röda Korset eller liknande i ett krisdrabbat område
  • arbetsledare/mätare på ett vägbygge på Island - fatta så intressant! Dels risken för jordbävningar och sånt och så utmaningen att bygga av det stenmaterialet som finns där. Och så kan man rida på fritiden.
  • fårfarmare ute i bushen i Australien - det är nog inget lätt liv med hetta och en massa farliga ormar och spindlar. Eller så byter man Australien mot Nya Zealand och så slipper man de farliga djuren och får en storslagen natur istället. Man har ju sett Sagan om Ringen-trilogin...
  • hästskötare på en stor ranch i södra USA - vem vill inte få testa att vara en äkta cowboy?
  • arkeolog på en utgrävning på Gotland - vikingatiden är så spännande.
  • tillverka vägmärken - de är så mycket större än man tror. Vägmärkena alltså. (Fast jag skulle nog nöja mig med en vecka på en sån fabrik. Den andra veckan kan jag tillbringa på en fabrik som tillverkar trumrör av betong.)

Det finns många fler jobb jag också skulle vilja testa. Det de alla har gemensamt är att jag vill göra nåt, inte sitta och vända papper på ett kontor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj det va inga "vanliga" jobb du drömmer om...lite kontrast till ditt nya jobb inom kommunen skulle jag tro...