torsdag, november 13, 2008

Konstigt är ordet.

Jag läste nyss en artikel om ett fritidshem som har två personal på 59 barn.

Här kan man börja diskutera arbetsmiljö, både för personal och barn...


Jag har inga barn, så jag vet inte hur det funkar, men betalar man en fritidsplats efter vilken inkomst man har? Eller är det ett fast pris per barn?

Konstigt är att de förut hade råd att maximera antalet barn till 8 per personal, och att de nu inte har råd att anställa nån mer fastän personalen har fått tre gånger så många barn att ta hand om.

5 kommentarer:

Spader Madame sa...

Jo, man betalar efter inkomst men det är också så att det för några år sedan blev ett statligt tak på hur mycket det fick kosta för varje barn -sk maxtaxa. Det tjänade man på om man var höginkomsttagare...

Inte vill jag lämna min Junior på fritids med 59 kids och 2 personal.

Tess sa...

Med andra ord, det borde vara ett "golv" istället för tak. Om ett hushåll tjänar mindre än en viss summa så är det gratis eller nästan gratis och sen blir det dyrare och dyrare ju högre inkomst hushållet har.

Ungefär som jag tycker att barnbidraget borde fungera fast tvärtom...

Tess sa...

Jag är så dum att jag tycker att om man lever i ett höginkomsttagar-mamma-pappa-barn-hushåll (biologiskt eller plast - shit the same) så ska en av föräldrarna (eller varför inte turas om, om den möjligheten finns?) gå ner i arbetstid och passa på att umgås med sina barn istället för att jaga statusprylar och skrytsemestrar flera gånger om året.

Jag tycker faktiskt inte att det är samhällets uppgift att uppfostra barn, utan skaffar man barn så har man tagit på sig en livslång uppgift.

Barn kostar pengar, men den här abnorma köphysterin som finns i dag vad gäller TV-spel och mobiltelefoner och whatever har föräldrarna skapat.

Märks det att jag inte har några barn??? ;-)

Tess sa...

Äh, nu blev jag lite upprörd.

Hoppas du inte tog åt dig, Spader. Jag vet inget om dina levnadsförhållanden eller så, och jag menar inte att göra några personliga påhopp åt något håll.

Jag tycker bara att så mycket är snedfördelat i dagens samhälle.

Och jag kan lika gärna fortsätta lite till...

Det här att kommunen ska ordna saker åt ungdomar, skateboardtält och allt vad det nu är, av vilken anledning då? Vad har hänt med initiativförmågan? Att själva ragga pengar till sånt de vill ha? Sälja lotter, klippa gräsmattan och skotta snö mot en slant, baka bröd och sälja osv osv. Visa lite äkta vilja och jävlar anamma.

Jag tror inte på "peka-på-det-jag-vill-ha-och-sen-får-jag-det".



Nu ska jag ge mig. Stackars mina framtida barn om jag får några.

Spader Madame sa...

Ojojoj... här tycktes det må jag säga. Inte blir det synd om dina framtida barn heller bara för att du råkar vilja umgås med dem och att de måste lära sig att kämpa. Måste spinna vidare här när jag inte är så pressad tidsmässigt av att Esset ska komma! Kram!!