torsdag, december 23, 2010

Brott mot traditionen.

Vi brukar ta en ridtur genom byn på julafton. Med "tomteluva" på hjälmen. Min tomteluva brukar vara ett par röda långkalsonger med linningen runt hjälmen och muddarna nertill på benen ihopsatta med en gummisnodd som tofs. En syn för gudarna, absolut... Varje år tänker jag att jag måste skaffa en riktig tomteluva till nästa år, men sen glömmer jag bort det.

I år blir det ingen tomteritt alls. Det är för kallt. Våra hästar går på lösdrift och vi vill inte förstöra deras naturliga skydd mot kyla och snö, så därför får de vila tills det blir mildare längre perioder än bara en eller två dagar.

Dessutom blir det ingen julgran i år. För nåt år sen hade jag kallat det "katastrof" trots att jag aldrig har nån gran hemma hos mig, det får inte plats. Men det har alltid hört till att mina föräldrar ska ha en julgran. Men icke i år alltså. Det har inte varit värt att trotsa kylan för att ge sig ut i skogen och leta efter en. Och jag tycker inte att det är så hemskt, hellre skönt nästan. Någon julstämning har jag inte hittat, men jag ser ändå fram emot i morgon; Först grötfrukosten hos farföräldrarna och lite senare Kalle Anka och sen lutfisk hos föräldrarna. Sen går jag hem och kryper ner i soffan med katterna.

Jag ska för övrigt bli katt i mitt nästa liv - en sån katt som har det bra alltså.

Inga kommentarer: