onsdag, december 01, 2010

Cherry on top.



Spader har förärat mig en award. Tänk, lilla jag, en AWARD!!!

En award som innebar att jag skulle välja ut tre favoritförfattare och en favoritbok per författare.

Det här blir inte lätt kan vi ta och bestämma... Jag gillar böcker. Jag gillar att läsa. Ibland tror jag att jag gillar att lyssna på böcker också, men kommer jämt på att den som läser läser alldeles för sakta... Jag har ingen direkt favoritgenre, men visst slukas många deckare. De deckare jag läser får vara otäckare än filmatiseringen, men blir det för otäckt måste jag gå och titta in i kylskåpet en stund. (Varför erkänna för sig själv att det är otäckt när man kan låtsas att man är hungrig liksom?)

Nåja, tillbaka till utmaningen... Mina tre favoriter är:
  • Jean M Auel - Nionde grottan. Precis när jag trodde att hon var uträknad, böckerna i serien blev bara segare och segare, kom "Nionde grottan". Endast för att jag hade de tidigare böckerna i serien (och en fix idé om att min samling ska vara komplett) köpte jag den och började läsa. Och läsa. Och läsa... Äntligen hade författaren hittat tillbaka till det som gjorde att jag började läsa om Ayla och Jondalar. Nämligen beskrivningarna om hur livet var då, på stenåldern. Till och med jag fattar att det mesta är fria fantasier och fullkomligt orealistiskt, men det tilltalar mig ändå.
  • J K Rowling - Harry Potter and the deadly hallows (Harry Potter och dödsrelikerna). Jag har läst den på engelska. Jag har läst den på svenska. Inte bara en gång. Många gånger. På båda språken. Alltså, hela serien är bra, men just sista boken tycker jag mest om. Samtidigt som jag hatar den, för sista betyder just det - att det inte kommer några fler... Min ålder? 14+, eller vad trodde du?
  • Merri Vik - "Lotta"-böckerna. Det går ju inte att välja bara en bok i denna serie om den charmiga och slarviga men lite otursförföljda tjej med en underbar humor. Lotta är en sån person som jag skulle vilja vara kompis med, trogen, lojal och rättvis. En person som drar med mig på äventyr vare sig jag vill eller inte. En person som ärligt kan glädjas åt sina medmänniskors lycka och framgång.

Jaha... Det här var tre författare. I mina bokhyllor muttras det surt. Diana Gabaldon undrar varför Jean M Auel och Ayla valdes före henne och Claire. Jan Guillou anser högdraget att hans mästerverk om Arn klår Harry Potter med hästlängder. Janet Evanovich tjafsar om att Stephanie Plum är mycket roligare, häftigare, coolare och liberalare än den där Lotta! Camilla Läckberg, Åsa Larsson, Anna Jansson, Mari Jungstedt och de andra deckarförfattarna hotar med både det ena och det andra när deras genre inte ens nämndes bland de tre favoriterna, trots att jag precis har påstått att deckare är något av en favoritgenre...

Till sist är det meningen att utmaningen ska skickas vidare till tre andra som är värda en award. Det var visst den (svåraste) enklaste uppgiften... Loppan är redan utmanad. Spader var den som skickade utmärkelsen till mig.

Miss UD, Kate Reader och En dagdrömmare - känn er utmanade!

5 kommentarer:

Spader Madame sa...

Lotta-böckerna läste också jag, och Loppan fick några av mig som jag hittade när vi lämnade Huset vid Älven. Kanske skulle man få egna flickor så man sparade. Har läst några Harry Potter, när Äldste sonen höll på. Tyckte om!
Grottmänniskorna har jag aldrig orkat med...

Katarina sa...

Ha ha - underbart skrivet.

Personligen är jag inte så förtjust i Jean M Auel men jag kanske inte gav henne någon riktig chans.

Harry Potter-böckerna har jag inte läst men jag sitter klistrad vid tv:n nu när de visar filmerna igen på Kanal 5.

Men Lottaböckerna älskade jag. Jag känner nästan att jag måste ner till källaren och rota fram någon att läsa igen.

Tack för att du vidarebefordrade utmärkelsen till mig, men jag har redan besvarat den en gång.

Tess sa...

Spader: "För länge sen" fascinerar mig. Att jag här valde Auel före Gabaldon är för att jag kunde välja en av Auels böcker. Gabaldons böcker är jämnbra, fastnar man (jag) för den första vill man (jag) läsa allihop...

Katarina: Jag misstänkte nästan att du redan fått denna award i och med att du är en äkta läsare...

Miss Upsey Daisy sa...

Det var ditt bästa blogginlägg :)

Tess sa...

Tack!