torsdag, april 01, 2010

Angkor Wat.

Dagen har gatt i tempelruinernas tecken. Vi tog en guidad tur fõr att se Angkor Wat och nagra andra tempel. (Bland annat det som Angelina Jolie spelade in Tomb Raider vid.)

Var guide, som pa sitt visitkort presenterar sig som Kambodias Tiger Woods pa grund av sitt utseende, har gatt fyra ar pa universitetet fõr att lãra sig allt en turist kan tãnkas vilja veta i Siem Reap-trakten utom att prata sa pass bra engelska att jag kan fõrsta vad han sãger. (Men jag har ju en egen tolk med mig som tur ãr.)

Att vandra bland ruiner av sten nãr det ãr sisadãr 100 grader varmt ãr inte enbart intressant. Det ãr vãldigt jobbigt ocksa. Tre liter vatten har nog inmundigats, men resulterade bara i tva toalettbesõk. Resten befinner sig i mina klãder.

Tyvãrr fick vi inte se solnedgangen bakom Angkor Wat som slutklãm eftersom solen fõrsvann bakom tjocka askmoln - och vi som hade riskerat livet genom att klãttra i jãttebranta trappor fõr att ta oss till toppen av ett berg. Ja ja, man kan kanske inte ha Póas-tur jãmt. Dãremot fick vi jãttelortiga fõtter. Bland annat.

Trots mina sprakliga problem med guiden sa hoppade vi pa fõrslaget att tillsammans med de flesta i var grupp besõka de flytande byarna sõder om Siem Reap ute pa sjõn Tonle Sap i morgon fõrmiddag. Det ãr vãldigt bekvãmt att ha en guide som fixar allt. Det ãr det.

Inga kommentarer: