tisdag, februari 19, 2008

Sista dagen.

Redan dags för sista dagen. Jag vet nog inte om jag har nan lust att aka härifran egentligen. Det finns ju sa mycket mer att se och göra! Men det far väl bli nästa gang... Nan som vill följa med???

Idag hade vi bokat in oss pa en 8-timmarstur till den aktiva vulkanen Poás och vattenfallen vid La Paz. En helt suverän tur! Jag är sa nöjd!

Vulkanerna här i Costa Rica är inte sa lätta att se. De är nämligen oftast gömda i molnen. Störst chans att se en krater är pa förmiddagarna under torrperioden, dvs nu. Efter ett besök vid en kaffeplantage kom vi till Poás och vi raskade pa för att komma upp till kratern sa snabbt som möjligt. Och vilken tur vi hade! Vi hann precis fotografera kratern innan molnen kom in fran Stilla havet, och när molnen väl kom sa tog det inte mer än ett par minuter sa var kratern helt dold. Fascinerande! Och ja, det stank ruttna ägg däruppe.

Det mexikanska paret var nog mer intresserade av vulkanen än vi andra... Fru Mexiko stoppade nämligen guidens broschyr i handväskan och gav inte tillbaka den förrän guiden fragade vart den hade tagit vägen.

Vattenfallen vid La Paz var ocksa nat spektakulärt. Först en jättegod lunchbuffé med färsk ananas till efterrätt, sen en guidad tur bland Costa Ricas inhemska djur som avslutas med en vandring längs en a med flera vackra vattenfall...

Visserligen var djuren i fangenskap, men enligt guiden var det djur som omhändertagits fran privatpersoner som haft dem illegalt och malet är att de ungar som föds ska kunna aterbördas till det vilda livet.

Trots modellen "dagistur - nu gar vi pa ett led sa vi inte kommer bort fran varandra" och att vi besökte ställen som var väldigt tillrättalagda för turister sa var det givande. Vi fick se sant som vi inte hade lyckats fa se pa vara tidigare guidade turer i riktiga regnskogen, var guide var kunnig och jag hittade äntligen de sovenirer jag verkligen vill ha med mig hem!



Om jag nu absolut maste aka hem.

Eller jo, jag vill nog aka hem. Jag ska hem till min vovve.

Inga kommentarer: