söndag, mars 07, 2010

(H)elfel.

När jag kom hem igår eftermiddag efter 15 km skidåkning och en timmes ridtur så var stora delar av husets ström borta.

Jag har haft problem sista veckan, två gånger har jag fått byta en av huvudsäkringarna utan att jag har lyckats klura ut orsaken även om jag har haft olika misstankar hit och dit.

Men igår var ingen huvudsäkring trasig.

Jag bytte säkringar ändå och jag flyttade om dem där i skåpet utan att det blev nån skillnad. Misstanken om nåt allvarligt fel gjorde mig nervös och jag grep telefonen och ringde min far som i mitt upprörda tillstånd bara kom med en massa "dumma" förslag på sånt jag redan testat eller uteslutit som omöjligt.

Elektrikern som varit här och kopplat strömmen till stallbyggnaden svarade inte, varför jag ringde kompisen K. Hon och jag brukar kunna resonera oss fram till logiska lösningar. ("Snillen spekulerar" har folk omkring oss muttrat som råkat höra...) Hon hade samma känsla som mig, att felet ligger före mitt elskåp, vilket skulle innebära att det är ortens elverk som ska tillkallas.

Alltså, det känns ju sådär att en sen lördageftermiddag ringa SOS Alarm om ett elfel - för tänk om det visar sig att det trots allt är säkringen som är sönder. Skulle man då få skämmas ihjäl eller??? Jag har inga grannar som jag delar stolpe med, så jag kunde inte fråga om nån mer hade samma problem som jag.

Nåja, jag ringde. Jag hittade ju inget fel själv, och valet stod mellan att frysa ihjäl och missa Vasaloppet på TV eller riskera att skämmas ögonen ur mig.

Knappt en timme senare kommer elkillen. I min värld hade jag börjat att felsöka i mitt elskåp, men han stannade uppe i kurvan där sista transformatorn är. Jag traskade iväg upp dit för jag tyckte att han tog lite för lång tid på sig för de hade ju redan lagat nåt i den stolpen för bara en månad sen eller nåt.

Jag frågade lite försynt hur det gick för honom, och då säger killen att han har hittat (och lagat) felet!!! Och då säger Tess till elproffset :"Är du säker?"...

Killen ler lite men är schysst och åker ner och kollar säkringarna i elskåpet med nån mackapär och konstaterar (precis som jag egentligen redan har gjort) att allihop är hela varpå jag går in och klickar på lysknapparna - VARDE LJUS (och värme)!

Men slutet gott, allting gott. Jag behövde inte skämmas för det var inga fel på huvudsäkringarna och inte behöver jag betala jouruttryckningen för felet låg på elverkets anläggning.

Inga kommentarer: