onsdag, januari 26, 2011

En stilla undran...

Först lär man sig ett yrke.

Sen förkovrar man sig i en sidogren till det första yrket och samtidigt testar nya grejer som har med sidogrenen att göra.

Av olika omständigheter funkar inte detta, men så får man plötsligt chansen att testa nåt helt nytt och blir dessutom erbjuden utbildning i det nya yrket.

Innebär det att man inte längre är berättigad att söka, och få, ett jobb inom det första yrket man har lärt sig? Försvinner kunskap när man lär sig nåt nytt? Är det bara nys det här med "erfarenhet" och "bagage" och "ryggsäck" och allt vad man kallar det när man har prövat på flera saker under sin livstid?

Personligen har jag jobbat i sju år med att steka hamburgare. Men eftersom jag har utbildat mig vidare efter det så måste det alltså innebära att jag inte längre har en aning om hur man steker en hundrafemtigrammaremedbrödåalltingpå? Eller hur man trär på en turist på en lift, vilket jag sysslade med under fyra vintrar?

Jösses vad jag avskyr avundsjuka trångsynta inavlade självutnämnda experter som tror att de vet vad de pratar om när de i själva verket uppenbarligen inte har en aning!

1 kommentar:

Titti sa...

Ååå så bra skrivet!!!
Tänk att det aldrig får "gå bra" för nån annan! Då ska det genast snackas skit!
Själv säger jag bara STORT GRATTIS till det nya jobbet (ja, inte till dig då... ;-) ).