fredag, februari 04, 2011

Ordning och reda.

Idag åkte jag till revisorn. Äntligen. Med en jordbruksfastighet är det rätt bra att ha ordning på bokföringen. Nödvändigt till och med. Enligt lag, typ.

Jag har inte haft nån ordning. Alls. Eller jo, jag har satt in fakturor och kvitton i en pärm, men sen har det inte blivit så mycket mer. Och det som har blivit har blivit fel.

När det blir fel tycker jag att det inte är roligt längre. Vem vill hålla på med sånt som inte är roligt liksom???

Nu har jag införskaffat - köpt till och med - ett bokföringsprogram, installerat det i datorn, åkt till revisorn som har lagt upp mitt företag, fixat till siffrorna med avseende på tidigare år och slutligen visat mig hur man lägger in verifikationer. Vilket inte var så svårt. Men en sabla massa konton att hålla reda på. För att inte tala om DEBET och KREDIT... Avskyr orden. Kommer aldrig att förstå.

Men tänk så lätt det kommer att bli för honom att deklarera åt mig i fortsättningen!

Hej skatteåterbäringen!

Inga kommentarer: