onsdag, mars 07, 2007

En chef...

Hur ska en bra chef vara?

Man kan inte räkna med att han/hon är perfekt för det är ingen, och tänk vilka komplex man skulle få...

Men det finns ju egenskaper man värdesätter mer än andra.

Det är många som inte kan förstå hur jag kan vilja jobba med min chef, men jag tycker inte att han är så illa egentligen. Han är mycket bra på det som jag värdesätter högst. Men han är även värdelös på många saker som jag tycker är viktiga, men dessa saker kan jag ofta ordna själv.

För mig är det viktigt att en chef vågar ta snabba beslut och sen stå för det. Även om det råkar bli fel beslut någon gång ibland.

Om jag råkar göra nåt fel i arbetet vill jag kunna be honom hjälpa mig reda ut trasslet. Utan att få en massa oförtjänt skit för det. Alla gör misstag och fel, det händer faktiskt, annars har man inte gjort något alls. (Småpikar och gliringar kan jag stå ut med om de sägs med glimten i ögat...)

Jag tycker att en chef ska vara engagerad i arbetet. Bry sig om det helt enkelt. Jag vill inte känna att han bara "sitter av tiden".

Det är viktigt att en chef kan ge sina medarbetare både ris och ros. Speciellt ros. Jag mår bra av att få höra att jag gjort nåt bra. Det tror jag alla gör. Även en chef. (Det vore ju inte fel om chefen emellanåt även visar lite uppskattning genom att bjuda på tårta nån gång ibland eller så...)

Värst med att vara chef tror jag personalansvaret är. Det är väl inget jobbigt så länge alla sköter sitt jobb och ingen har personliga problem. Men när problem uppstår och man måste ta itu med dem. Kanske tala om för nån nyutbildad är för dålig så den inte får vara kvar. Eller att se nån som har alkoholproblem och förnekar det, och tala om för den personen att den inte får vara kvar för att den riskerar alla sina medarbetares liv. Det blir lite som "Christer i P3"-s moraltest; Offra en för att rädda många andra. Hela tiden väga fördelar mot nackdelar. Och sen leva med sitt beslut resten av livet.

Jag tycker att en chef ska vara lyhörd för sina medarbetares åsikter, men ändå våga ta obekväma (men välgrundade) beslut. Det går inte att vara alla till lags.

Jag är så glad att jag inte är chef och har medarbetare med alla dessa krav på mig!

2 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Jag tror att många chefer inte förstår att det är lite dagisfröken över det hela också. Man måste kunna verksamheten likväl som att ta människor & lösa problem.

Tess sa...

Ja absolut. Och ha styrkan att stå fast mitt i stormen eftersom folk mycket sällan har samma åsikt...