onsdag, mars 07, 2007

Vikten av att stava rätt

Idag fick jag ett mail där jag välkomnades till en kurs för "sångfåglar".

Först blev jag konfunderad, för jag är inte så himla duktig på att sjunga. Och inte har jag anmält mitt intresse till nån sån kurs heller. Och definitivt inte i Stockholm.

Men när jag läste deltagarlistan började jag förstå...

Jag jobbar ju på ett mycket stort företag som finns i hela Sverige, och nu har det i Stockholm, fast på en helt annan avdelning, börjat en tjej som heter precis lika som mig fast hon stavar både sitt för- och efternamn lite annorlunda. Hennes sätt att stava sitt efternamn är dock lite ovanligt, vilket verkar göra så att en del av hennes mail hamnar hos mig. De som ska skicka mailen verkar inte fundera många nanosekunder över bokstäverna som markerar vilken avdelning man hör till, för där är inte en bokstav lika. Fast om man jobbar på myndighetsavdelningen kanske man inte kan skilja på avdelningarna Produktion och Konsult...

Men det är lite häftigt att få ta del av en okänd människas mail bara för man råkar uttala våra namn likadant!

Inga kommentarer: