tisdag, april 24, 2007

Resultat.

Nu har svaret kommit...

Stelpa har som vanligt 0 maskägg.

Strákur har 250 ägg/g bajs. Det är "Lite" och 50 st färre än förra året. Hans prov är satt på odling för att få reda på om det är Stora eller Lilla blodmasken. Är det Stora blodmasken så ska jag avmaska honom före betessläpp.

Slaufa har 30 ägg/g bajs. Det är "Väldigt lite" och samma summa som förra året, så jag kommer inte att avmaska henne i år heller.

Det är normalt att yngre hästar har mer parasiter än äldre då deras immunförsvar inte är fullt utvecklat än. Jag tror på att låta naturen sköta sig själv om det går, i det här fallet innebär det att låta Slaufa försöka "utrota" maskarna själv, men under uppsikt genom träckprov.

Avmaskningsmedel är ett otäckt gift som faktiskt kan döda hundar om de råkar äta spillning efter en nyligen avmaskad häst... Dessutom har det kommit parasitstammar som har utvecklat resistens mot avmaskningsmedel tack vare att många har avmaskat fast det egentligen inte har behövts. Hoppas fler anammar det här med att ta träckprov! Jag vet att det blir vanligare och vanligare.

Här kan du läsa mer om du vill...

3 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Hm. Jag avmaskar mina katter. Kanske ska tänka om.

Tess sa...

Om du ser maskar i baken ska du så klart avmaska!

Miss Upsey Daisy sa...

Inga maskar i baken..

Jag kan göra det en gång per år istället för två. En gyllende medelväg!