onsdag, april 18, 2007

Trafikanter...

I mitt jobb ingår det att rita trafikanordningsplaner (TA-planer).

Till min hjälp har jag ett ritprogram i datorn, ett tjockt regelverk och så en exempelsamling.

Sen gäller det att få ihop nåt som dels följer regelverket, skyddar oss som arbetar på väg och som dessutom är praktiskt möjligt att genomföra.

Handen på hjärtat - hur många av er som INTE jobbar på väg håller hastighetsbegränsningarna när ni kör genom ett vägbygge? Om ni håller ner hastigheten, varför gör ni det?

Jag kan berätta att åtminstone 95% av alla trafikanter inte lättar på gasen om vi inte ställer ut hinder i vägen som skulle kunna orsaka skada på bilen om det går för fort. Att man riskerar att döda nån, eller ännu värre, skada nån för livet, är inte skäl nog.

Jag har haft tur, för inga personskador har hänt på mina arbetsplatser. Hur många av er anser att det är TUR att ingen av era kollegor har råkat illa ut på arbetsplatsen?

Så snälla, nästa gång ni passerar ett vägbygge (eller olyckplats med för den delen), SAKTA NER. Det är våra liv det handlar om. Och ni hinner fram ändå.

Inga kommentarer: