måndag, maj 28, 2007

Kunskapstest.

Alla som har dator här på vårt statliga företag har fått ett kunskapstest. Eller två tester rättare sagt.

Det första testet handlar mest om företagets speciella datorupplägg. Där fick jag 16 rätt av 22 möjliga. Jag är ganska nöjd ändå, för det var mycket av det som det frågades efter som jag aldrig använder.

Det andra testet handlar om Office-programmen Excel, Word och Power Point. Där fick jag hela 17 rätt av 19 möjliga. Båda felen handlade om Power Point, vilket inte förvånar mig då jag i stort sett aldrig använder det programmet. Det skulle vara om jag ska göra en OH-bild. Men aldrig att jag gör ett bildspel eller så.

Det är nog bra att det har gjorts ett sånt test, för det är många som inte kan hantera datorn. Men frågan är väl om resultaten kommer att leda till att folk får lära sig mer...

Dessutom misstänker jag att de som är sämst på datorer inte ens bryr sig om att svara. Hur rättvisande slutresultat blir det då?

Inga kommentarer: