torsdag, januari 22, 2009

Var kom den energin ifrån?

Igår tog jag mig i kragen. Rejält.

Sopborsten ute i "fjöset" har varit trasig länge, flera månader. Det vill säga att själva sophuvudet har lossnat från skaftet.

"Jamen det är väl bara att trä i skaftet igen!" tänker du nu, men så enkelt var det inte serru. Jag har nämligen varit så ordentlig att jag spikat i en spik genom huvudet och skaftet för att skaftet inte skulle trilla av, och den spiken satt kvar. Med huvudet ordentligt inhamrat för att man inte skulle kunna göra sig illa på det.

Igår ledsnade jag ur totalt på att inte kunna sopa golvet. Krattan tar ju bara det grövsta och stövet/dammet ligger kvar och irriterar mig.

Efter en halvtimmes krångel med hammare och hovtång fick jag så äntligen ur spiken. Jag täljde av lite grann från skaftet och *voila!*, skaftet gick i som en smäck... Spiken spikades i igen, dock inte riktigt ända ner i botten, så nästa gång den går sönder så blir det enklare att laga.

Det var sååå skönt att få sopa rent på golvet!

(Tyvärr räckte inte energin till att sopa golvet i sadelkammaren som är fullt med lucern-strån eller att mocka bort bajset i inneboxen sen hovslagaren var där sist, men nu har jag i alla fall ett verktyg när andan faller på...)

Inga kommentarer: