tisdag, juli 28, 2009

Inspirerad.

Det blev en riktig träningstur med Kråkan idag - med boots och allt!

Det var tredje dagen i rad som han gick, då brukar han vara som "bäst", mjuk och fin. Klockren i gångarterna och får oftare glimtar med riktigt bra aktion och sväv.

Enda nackdelen är att han saknar lite vilja, framåtanda liksom. Ökad tölt blir mest "bara" mellantempo tölt, samma sak med traven. Han är egentligen femgångare, men så länge som det där lilla extra saknas så är det ingen idé att försöka plocka fram den femte gångarten, jag menar, utan riktig vilja framåt blir passen knappast flygande...

Avsaknaden av vilja kompenseras till stor del av hans otroliga ridbarhet. Klockren i alla gångarter och han gör precis det man ber honom om - förutsatt att man ger honom rätt signaler. Han är en häst som vem som helst kan rida och få behållning av. Han är ingen häst att tävla med, men den mest perfekta familjehäst jag kan tänka mig!

Även Stelpa fick sig en omgång idag. Jag rider henne varannan dag och hoppas hoppas hoppas att benen håller.

Dagens tur blev lite längre än de har varit hittills, men jag kunde inte se att hennes galla hade blivit sämre efter ridturen så jag håller tummarna... Jag vet inte om jag verkligen tror på magneter, men trots det fäster jag en benmagnet runt hennes svaga ben efter varje ridtur och låter den sitta kvar till nästa dag. Eftersom gallan inte har försämrats törs jag inte låta bli heller för att se vad som händer om jag inte använder magnetbandet. Jag tycker om min häst för mycket för att våga chansa, trots min skepicism.

Inga kommentarer: