fredag, februari 15, 2008

Hundliv.

Hundarna här i Costa Rica verkar leva ett rätt bra liv måste jag säga.

Visst, en del är halta, många kliar sig och några är i smalaste laget, men överlag behandlas alla djur vi har sett med respekt.

Och hundarna vid havet, både här i Sámara och i Cahuita, har verkligen party på stranden emellanåt. Som idag till exempel när ett gäng på åtta hundar kom ner bara sådär och tog sig ett dopp! Det ser rätt roligt ut.

Det är väldigt få hundar som är kopplade, men de flesta har halsband. De springer fritt omkring "nere på byn" och gör vad de vill. Typ 90% är hanhundar, vad de gör av sina tikar har jag ingen aning om, ska nog fråga nån vid tillfälle, om jag hittar nån "Ticos" som är tillräckligt bra på engelska så både han/hon och jag kan göra oss förstådda... Ingen hund hittills har visat nån som helst aggressivitet, varken mot människor eller andra hundar. (Eller jo förresten, i Cahuita var det en liten ettrig mops som var kopplad som morskade upp sig mot en tre gånger så stor hund, men det räknas inte för jag tror att mopsen var turist den med...)

Många hundar ser renrasiga ut, det är Schäfrar, Golden Retriver, Dvärgpincher mfl mfl... Mest Schäfrar är det i alla fall, både korthåriga och långhåriga.

Trafiken verkar de ha lärt sig undvika, för trafiken visar ingen hänsyn till levande varelser. Överhuvudtaget. Den hunden vi såg med tre ben har nog fått lära sig det den hårda vägen, men såg inte ut att må särskilt dåligt för det.

Inga kommentarer: