söndag, februari 17, 2008

Nattligt drama.

Mitt i natten vaknade jag. Eller gjorde jag verkligen det? Det var helt kolmörkt, sa först funderade jag över om jag hade öppnat ögonen eller om jag drömde att de var öppna.

Konstaterade efter en stund att ögonen faktiskt var öppna, men att jag ända inte sag nat. För att slippa kackerlackor pa toa sa tvingar jag A att ha lyset tänt pa toa, och jag visste att det skulle synas fran min säng, men jag sag ju inget.

Fanns inget annat att göra än att väcka mitt resesällskap. "A, det är mörkt." sa jag.
Vilket inte egentligen är sa konstigt när klockan är tva pa natten. Men jag var bara tvungen att kontrollera sa att det var lika mörkt för henne, sa att det inte var jag som hade blivit blind...

"Jo" sa A, "det är mörkt."

"Det maste vara strömavbrott." var min intelligenta kommentar.


Det var da vi hörde pipandet...


Genast var det inte längre bara ett strömavbrott. Det var BRAND! Eller INBROTTSFÖRSÖK!Nan hade troligtvis kapat larmkabeln, och nu var de pa väg in! Och var det inte en massa sirener som hördes utanför, pa väg mot oss?

"Jag törs inte öppna dörren..." sa jag. "Nä, gör inte det ifall de upptäcker att vi ligger här da." sa A. Vart rum ligger närmast ytterdörren nämligen.

En evighet senare ser vi ficklampssken spela under golvspringan. Ungefär samtidigt slutar pipandet. Vi ligger tysta som möss. Ficklampsskenet försvinner. Vi konstarerar att det nog var herren i huset som hade hört pipandet och stängt av det.

Fast da startade en CD-skiva med italiensk opera istället. Tillräckligt högt för att jag inte skulle kunna somna om.

Till slut var skivan slut, och jag kunde äntligen somna.

Inga kommentarer: