måndag, februari 11, 2008

Mandag morgon.

Klockan sex ringde klockan, for klockan sju skulle vi pa aventyr. Skywalking pa hangbroar vantade...

Var guide, Donald, var duktig och ambitios, och det var roligt att stalla fragor till honom. Han ville verkligen att alla skulle se de fa djur vi sag, det regnade namligen sa de flesta djuren gomde sig. Vi sag ett par faglar som satt och tryckte i nagra trad, forutom Quetzal-honan, och sa en grupp Howling monkeys. Han visade oss en Tarantella-spindel ocksa, jag tog till och med kort pa den for den lag stilla och gomde sig i sitt bo.

A fragade om ormar, men bara fyra giftiga arter finns i Monteverde, men de ser man valdigt sallan i sjalva regnskogen. "Vilken tur!" tankte jag... Daremot ar det ofta folk som jobbar pa kaffe- och bananplantager som blir bitna, och vid Arenal finns det en elak giftorm som hoppar pa folk och bits. Dar maste man vara kladd i rymddrakt for att inte do. Sa jag och A har bestamt oss for att strunta i vulkanen vid Arenal.

Nejda, det ar inte pa grund av de elaka ormarna vi inte aker dit, utan helt enkelt for att vi inte far tag i ett rum pa hotellet med utsikt. Vi kan inte vanta langre, sa vi har valt att istallet aka vidare i morgon till vastkusten och Playa Samara / Playa Camarillo.

Men forst ska vi ut pa nattvandring i regnskogen och titta pa vilda djur ikvall! Jag hoppas slippa traffa pa nagra ormar da med, men jag ska for sakerhets skull kla pa mig mina regnbyxor ocksa.

Faktiskt har vi frusit bade igar och idag. Det blaser harda vindar har jamt, var guide sa att det ar vindar som kommer fran Stilla havet, och idag har det regnat i stort sett hela dagen.

Fa se vart vi ar nasta gang jag kommer at internet!

Inga kommentarer: