fredag, januari 17, 2014

17. Den bästa osten är som vi alla vet...

Kavaljer. Eller den svarta Västgöta kloster. Eller Port Salut. Eller vanlig Hushållsost (men den tillverkas inte i Sverige). Det finns en himla bra app som skannar streckkoder och sen talar om ifall råvarorna är producerade i Sverige eller inte. Jag väljer varor från svenska bönder om jag kan.

Åter till ostarna. Smakade Taleggio i lördags, den var också himla god. Svarta Sara och Gamle Ole är också goda (men bör förvaras i grannens kylskåp eller så).

Oftast har jag Grevé eller Herrgård i kylen, för de är inte lika dyra som andra ostar och de smakar okej. Jag äter ganska mycket ost eftersom jag gillar smörgåsar till frukost och kvällsmat.

Mjukost är också gott, men innehåller en himla massa E-nummer. Det gör skinka också för övrigt. Hade skinka inte innehållit en massa konstigheter hade jag valt det som pålägg istället för ost.

Jag tycker inte om ost som ger mig blåsor i munnen.

Edit: Efter att ha läst Onekligens blogg så kom jag på att min favvoost alla kategorier är Vit Caprin gjord på getmjölk. To die for!

5 kommentarer:

Tigrinnan sa...

Hua! Vad finns det för hemsk ost som ger en blåsor i munnen? Sån gillar inte jag heller fast jag inte ens smakat... :)

Miss Upsey Daisy sa...

Jag älskar ost. Nästan alla ostar förutom de som luktar alltför illa och så är jag inte så förtjust i Brie. Jag äter Brie om jag får det men jag skulle inte välja Brie aktivt så att säga.

Tess sa...

Tigrinnan: Sån där småpipig vällagrad ost får jag blåsor i bunnen av, typ brännvinsost eller vad den heter.

Miss UD: Jag gillar Brie, men slår bakut om det är det minsta blått eller grönt på dem...

Peace in mind sa...

Taleggio. Kul! Och gott.

Spader Madame sa...

Visste inte om det där med strecken. Bra grej som jag ska tipsa mamman om!