måndag, januari 06, 2014

6. Hepp! Dagens boktips.

Åååh så svårt! Det finns ju så många böcker som jag tycker om...

Jag läste ut en bok igår, men tyvärr är den inte så bra att jag har lust att tipsa om den, utan jag måste alltså komma på nån annan.

Nej, det får bli den här:

Av: Diana Gabaldon

Främlingen är första boken i Outlander-serien om Claire som råkar ramla mellan några stenar och hamna 300 år tillbaka i tiden. Samtliga böcker är läsvärda, och just nu väntar jag på att den åttonde boken ska ges ut. Den engelska versionen kommer preliminärt i sommar, men jag ska ha den svenska översättningen så det dröjer väl ytterligare ett tag. (Jag är inte så duktig på engelska att jag kan läsa vuxenböcker på det språket, jag är helt nöjd med att klara av ungdomsböcker...)

Jag är så förtjust i skönlitteratur som skildrar "förr i tiden", vad de åt, hur de reste, vad de odlade, vilka örter som kan bota vad, olika trosuppfattningar, etc etc. Jag gillar även böckerna om stenålderskvinnan Ayla och den svenska serien "Släkten" som skrivits av flera olika författare. Renodlade historieböcker är dock inte alls lika lockande av nån konstig anledning...

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Hepp! Spännande. Själv är jag inte så intresserad av så mycket miljöskildringar som det brukar vara i historiska böcker. Kanske är det här ett undantag?

Tess sa...

Hmmm, jo det är nog en hel del miljöskildringar i boken, jag menar, den är ju ändå 5 cm tjock... Men inte så det blir långrandigt tycker jag då.

Men läs inte Stäppvandringen i serien om Ayla (Grottbjörnens folk) för den innehåller inget annat än miljöskildringar (och sex), så den tycker till och med jag att är tråkig.