onsdag, januari 22, 2014

22. Kolla! Här är en favoritbok från min bokhylla.



God natt Mister Tom, av Michelle Magorian, är visserligen en ungdomsbok, men jag tycker så mycket om den!

Första gången jag läste den gick jag (förmodligen) i mellanstadiet. Jag läste 6-10 böcker per vecka, bibliotekarien på skolan hade problem med att mata mig med böcker. Av alla böcker jag läste så minns jag denna och "Hjältar och monster på himlavalvet"...

Det är inte länge sen jag läste om den här boken för säkert tionde tjugonde gången... (För sjutton gubbar, det är 30 år sen jag började på mellanstadiet!)

Boken utspelar sig i England under andra världskriget. Barn evakuerades från London ut på landet där det ansågs vara säkrare för dem. Will hamnar hos Mister Tom, en äldre herre med bestämda åsikter och resten av byinvånarna är lite rädd för honom. Det visar sig att Will är en hunsad pojke som blivit misshandlad av sin mamma (han vet inte ens när han fyller år), och Tom får kämpa för att vinna Wills förtroende.

Efter en tid hos Tom kommer ett brev från Wills mamma där hon skriver att hon är sjuk och att Will måste komma hem för hon behöver honom...